PAZARLAMA VE PERAKENDE
ALANIN MEVCUT DURUMU VE GELECEĞİ
Pazarlama, ürünün üretim öncesinden başlayıp satışı ve satış sonrası faaliyetlerini içine alan geniş kapsamlı bir işletme faaliyetidir.
Ülkemizde yakın dönemlere kadar önem verilmeyen bir alandır. Bütün işletmelerde amaç kâr sağlamak olduğuna göre bu amacın gerçekleşmesi iyi bir pazarlama ve perakende faaliyetine bağlı olmaktadır. Pazarlama kavramında pazarlama faaliyetleri daha üretim yapılmadan önce başlar.
Sektör, gelecek yıllar için yeni yapılan ve yapılması planlanan alışveriş merkezlerinin kapasitelerini hesaba katarak personel açığını belirtmektedir. Bu açık da bölümden mezun olacakların işsiz kalmayacakları anlamına gelmektedir.
ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER
Ø Satış Elemanı
Ø Sigortacı
Ø Emlak komisyoncusu
SATIŞ ELEMANI (PERAKENDECİ)
Tanımı
Satış elemanı; satış işlemlerini yürüten, stok faaliyetlerini yapan ve bunlarla ilgili belgeleri düzenleyen sorumluluk sahibi kişidir.
Görevleri
Ø Satış öncesi hazırlık yapmak,
Ø Müşterilerle görüşerek satış işlemlerini takip etmek,
Ø Satış sonrası işlemleri kontrol etmek,
Ø Bir sonraki güne hazırlık yapmak,
Ø Mesleki gelişime ilişkin faaliyetleri yürütmek,
Ø İş sağlığı ve iş güvenliği ile ilgili yönetmelikler uygulamak,
Ø İş organizasyonu yapmak,
Ø İşletmenin ihtiyacı olan mal ve hizmetin piyasa araştırmasını yapmak,
Ø İşletmeye alınan ürünlerin depoya teslim edilmesini sağlamak,
Ø İhtiyaçlar ve stoklar konusunda bilgi almak,
Ø Satın alınacak mal ve hizmetlerin miktarını ve kalitesini, maliyetini, teslim tarihlerini ve diğer sözleşme şartlarını araştırmak,
Ø İşletmenin depoladığı ürünlerin özelliklerini bilmek,
Ø Depoya gelen malları sayarak teslim almak,
Ø Depodan istenilen malları sayarak zamanında teslim etmek,
Ø Ürünün stok kontrolünü ve takibini yapmak,
Ø Satılacak malları türlerine göre sınıflandırmak,
Ø Ayıplı veya kullanılamaz durumdaki malları sınıflandırmak, ilgili birimlere göndermek,
Ø Satışa sunulacak malları teslim almak, kayıtlarını tutmak,
Ø Malları raflara yerleştirmek, vitrin düzenlenmesine yardımcı olmak,
Ø Müşteriyi psikolojik olarak etkilemeye çalışmak, onu satın almaya teşvik etmek,
Ø Satılan malların fatura veya fişini düzenlemek,
Ø Günlük satılan malların dökümünü yapmak ve satış cirosunu hesaplamak,
Ø Raflardaki malların durumunu kontrol etmek,
Ø Müşteri ihtiyaçlarını saptamak,
Ø Yeniliklerden müşterileri haberdar etmek,
Ø Bilgi alışverişi için diğer satış elamanları ile toplantı yapmak,
Ø Ürünü tanıtıcı materyalleri müşteriye götürmek,
Ø Müşterileri ürünü satın almaya yönlendirmek,
Ø Ürünün kullanımı, ödeme şartları ve fiyatı konusunda müşteriyi bilgilendirmek,
Ø Mesleki gelişim ile ilgili faaliyetleri yürütmektir.
MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER
Aşağıda belirtilen özellikler belirlenen altı meslek ile ilgili ortak özelliklerdir. Ancak her mesleğin kendine özgü özel şartları ve özellikleri vardır.
Ø Özgüvenli olmak,
Ø Piyasa araştırması yapma yeteneğine sahip olmak,
Ø Satın alacağı mal ve hizmetlerin uygun olanını bulabilme yeteneğine sahip olmak,
Ø Temsil yeteneğine sahip olmak,
Ø Türkçeyi iyi konuşabilmek,
Ø Sabırlı olmak,
Ø Mal ve hizmetlerin özelliklerini iyi bilmek,
Ø İşletmenin ilkelerini bilmek ve benimsemek,
Ø Güler yüzlü olmak,
Ø Uzun süre ayakta durabilmek,
Ø Dikkat yeteneğine sahip olmak,
Ø İnsanlarla iyi ilişkiler kurabilmek,
Ø Girişken olmak,
Ø Sorumluluk sahibi olmak,
Ø Dış görünüşüne önem vermek,
Ø Seyahate engel bir hâli olmamak,
Ø Bilgisayar kullanabilmek,
Ø Depo koşullarında çalışabilmek,
Ø Ürünleri sınıflandırabilmek,
Ø İknadan ve başkalarını etkileme becerisi olmak,
Ø Kapalı ortamlarda çalışmayı sevmek,
Ø Zengin sözcük bilgisine sahip olmak,
Ø Düşüncelerini rahatlıkla ifade edebilmek,
Ø Aileden uzak kalabilmek,
Ø Dikkatli ve soğukkanlı olmak,
Ø Başkalarını dinleyebilmek,
Ø Yazar kasa, post makinelerini vb. kullanmak,
Ø Beraber çalışmayı, iş birliği yapmayı önemsemektir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Bu mesleklerde çalışan kişiler işletmenin faaliyet gösterdiği çeşitli bölgelerde bulunan mağazalarda ve ofislerde sabit, açık mekânlarda aktif olarak çalışabilecekleri gibi bölgeler arası seyahatlerde otomobil kullanmaları da gerekebilmektedir.
Çalışma ortamında sürekli insanlarla diyalog hâlinde olacaklarından, insan sevgisi, hoşgörü ve sabırlı olmak gibi kişilik özelliklerine sahip olunması gerekir, ayrıca bilgisayar, faks, telefon gibi araçları kullanabilmelidirler.
İŞ BULMA İMKÂNLARI
Ø Bu meslek görevlileri hem kamu sektöründe hem özel sektörde iş bulabilirler.
Ø Özellikle özel sektörde iş alanı daha geniştir.
Ø Seyahati gerektiren işlerde sürücü belgeli erkek elamanlar daha avantajlı durumda olup, ofis ortamında yabancı dil bilen, bilgisayar kullanabilen bayan elamanlar da tercih sebebidir.
YÜKSEK ÖĞRETİM AVANTAJLARIMIZ
· Sınavsız Geçiş
Pazarlama ve perakende bölümünü bitiren öğrencilerimiz üniversitelerin aşağıda yazılı 2 yıllık bölümlerine sınavsız olarak yerleşebilmektedirler.
Bankacılık ve Sigortacılık
Deniz ve Liman Yönleticiliği
Dış Ticaret
Emlak ve Emlak Yönetimi
Hava Lojistiği
Havacılıkta Yer Hizmetleri Yönetimi
İnsan Kaynakları Yönetimi
İşletme Yönetimi
Kooperatifçilik
Lojistik
Marka İletişimi
Menkul Kıymetler ve Sermaye Piyasası
Muhasebe ve Vergi Uygulamaları
Pazarlama
Perakende Satış ve Mağaza Yönetimi
Posta Hizmetleri
Sağlık Kurumları Yöneticiliği
Sivil Hava Ulaştırma Yöneticiliği
Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri
Sosyal Güvenlik
Tarımsal İşletmecilik
Tarımsal Ürünler Muhafaza ve Depolama Teknolojisi
Turizm ve Seyahat Hizmetleri
· Eğitim Ve Kariyer İmkânları
Meslek eğitimi; meslek liseleri, Anadolu ticaret meslek liseleri ve ticaret meslek liselerinde verilmektedir. Bu okullardan mezun olanlar meslek yüksekokullarının ilgili bölümlerine sınavsız geçiş yaparak ön lisans düzeyinde eğitim alırlar.
Ön lisans programını tamamlayanlar ÖSYM tarafından yapılan dikey geçiş sınavında başarılı oldukları takdirde alanları ile ilgili lisans programlarına geçebilirler veya Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesine başvuruda bulunarak iki yıl daha eğitim alıp lisans diploması alabilirler.
Ayrıca Lise eğitiminden sonra ÖSYM´nin yapacağı sınav neticesinde başarılı olanlar lisans düzeyinde eğitim de alabilirler.
Ayrıca öğrenciler "Dikey Geçiş Sınavı"na (DGS) girerek üniversitelerin 4 yıllık eğitim öğretim veren bölümlerine girebilirler. Pazarlama ve Perakende programından mezun olan öğrencilerin dikey geçiş sınavına girerek yerleşebilecekleri bölümler:
Halkla İlişkiler
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık
Halkla İlişkiler ve Tanıtım
İletişim
İletişim Bilimleri
İşletme
İşletme Enformatiği
İşletme-Ekonomi
Lojistik Yönetimi
Pazarlama
Reklam Tasarımı ve İletişimi
Reklamcılık
Reklamcılık ve Halkla İlişkiler
Uluslararası İşletme
Uluslararası İşletmecilik
Uluslararası İşletmecilik ve Ticaret
Uluslararası Ticaret
Uluslararası Ticaret ve Finans
Uluslararası Ticaret ve Finansman
Uluslararası Ticaret ve İşletmecil ik
Uluslararası Ticaret ve Lojistik